ADD SAYA DI FACEBOOK

Saturday 11 October 2014

CARA MINUM ESP DI BULAN PUASA



Nak berpuasa di bulan Ramadhan?
Puasa sunat isnin atau khamis?
Puasa ganti?
Haaa mari amalkanlah cara ini,,,ye lah kalau dah masa berpuasa
lain la sikit cara pengambilan ESP nih!

Cara terbaik untuk minum ESP ini pada masa berpuasa adalah sewaktu kita bersahur.

Anda boleh campurkan 1 sudu besar ESP bersama minuman kegemaran anda,,tapi INGAT!!!!! jangan terus campur kan dengan air panas yang betul-betul baru dimasak dan sedang menggelegak tu yeer!!!!kalau rasa dah suam-uam sikit baru lahdi campurkan dengan sesudu ESP tadi.

Kalau anda gemar bersahur hanya dengan kurma rajin-rajinkan diri untuk blend kurma dan lepas tu campur kan ESP ,,haaaaa!!!!!
kenyang memang lama.



JUS KURMA




JUS OREN



Ikutlah sunnah nabi--bersahurlah dihujung waktu,,tetapi sebelum dihujung waktu tu kita mesti bangun awal kan?Maalum lah semestinya kita nak ambil masa nak menyediakan makanan mungkin untuk anak-anak dan keluarga.

Tapi kalau bujang atau memang jenis tak makan sahur tu boleh la bangun dihujung waktu dan cukup sekadar minum air sahaja.

Selepas bangun dari tidur sebelum buat aktiviti lain tu kita mulakan dengan minum ESP dulu dengan air sejuk atau air suam,,,atau kalu nak lagi sedap buat lah variasi bancuhan seperti campuran jus kurma yang saya katakan tadi tu..

Kemudian baru lah kita mulakan dengan aktiviti lain seperti memasak untuk persediaan untuk bersahur untuk keluarga tadi tu.









Bila dah selesai masak dan hidangan dah tersedia boleh la anda panggil anak-anak dan suami untuk bersahur,,,,dan pada masa tu la kalau anda nak bersahur dan makan sekali,,boleh la sama-sama anda bersahur di hujung waktu dengan nak-anak dan keluarga.






Nak berbuka tu macam biasa lah tetapi katakan lah kita berbuka dengan minum air yang bercampur susu seperti tembikai susu atau carrot susu,,memang rasa kenyang dah,,,rasa macam dah tak nak makan nasi.

Macamtu lah saya kalau berbuka di bulan ramadhan dengan amalkan ESP ni,,kenyang terus tak ada rasa nak ulang-ulang makan di waktu malam dah.Tapi rasa rugi pulak kalau tak menjamah makanan yang sedap-sedap tu.

Sebelum masuk tidur pula jangan lupa ambil ESP.1 sudu besar campur air suam atau sejuk.Waktu pengambilan ini adalah penting kerana pengambilan ESP atau apa-apa saja supplement biar lah diwaktu perut kosong adalah  waktu yang terbaik.Ini lah masa dan peluang supplement itu untuk menyerap dan menyelinap keseluruh pelusuk sel dan tisu badan kita

Bangun tidur pulak terus ambil 1 sudu ESP lagi,,,kalau tak percaya anda cuba buat  dan tengok hasilnya,,,eehhhmmmm MARVELLOUS.

Kita ni manusia kan,,kalau nak kata  tak lapar langsung tu tipulah,,,,tambahan pulak tengok makanan yang sedap,,tipu lah kalau rasa tak terliur,,,,tapi sekurang-kurang perut masih lagi rasa kenyang,,,,badan pun ada tenaga dan tidak lemah/lesu kalau tak makan...Paling elok kalau ada yang nak mengurangkan berat badan.
Anda jangan risau andai kata anda tak makan nasi satu hari pun tak ada masalah sebab protein dalam ESP ini sudah lengkap dengan sumber nutrisi harian kita,,,ibarat sudah lengkap makanan harian kita....OK selamat mencuba.





Variasi resipi cara bancuh ESP


Cara Bancuh ESP


Ada yang bertanya pada saya. ESP tu sedap ke? Bancuh dengan apa?

Masa mula-mula saya minum dulu, saya akan katakan tak sedap sebab saya memang tak suka air soya. Tetapi setelah beberapa kali cuba (trial and error) sekarang boleh la kata ESP ni sedap! Antara cara bancuhan ESP –
1. ESP + Air suam

2. ESP + Fresh Milk (sama ada susu kotak atau susu tepung)



3. ESP + Fresh Milk + kurma (rendam kurma dalam susu..after few hours..blend/shake it and mix with 1 sudu ESP)


4. ESP + SusuAnmum


5. ESP + Nesvita 3in1

6. ESP + jus twister tropicana

7. ESP + Ribena


8. ESP + any fruit juice ( tembikai, epal, lobak putih,peria,pegaga)


9. ESP + Milo/Horlicks

10. ESP + sirap bandung

11. ESP + fresh milk + 1sudu madu + 1sudu oat + 1sudu serbuk koko (blend)
12. ESP + KOKO + OAT
13. ESP + Milo/Serbuk Coklat Cadbury + SUSU HL 

14. ESP + kurma + oat+ susu tepung + madu + air msk (blend)
15. ESP + kurma + kismis + badam + fresh milk (blend)
16. ESP + Nestle Bliss (sejuk2 dari peti ais)


Kegemaran saya? 

1. ESP + Chocolate Dutch Lady 


2. ESP + Nestle Bliss (Peach and Mango) 


3. ESP + Meal shakes + Performance Drink


Kesimpulannya, ESP ni boleh dibancuh dengan apa saja KECUALI air panas kerana itu akan menghilangkan nutriennya dan jangan pula mengambil lebih daripada 3 sudu besar ESP sehari kerana ia akan memberatkan buah pinggang untuk memproses protein yang berlebihan.

* Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit. 



- its all about sharing the things we love and I love Shaklee -




Gastrik – Penyebab dan Punca-punca Lain


Apa itu Gastrik?
 
istilah perubatannya, gastritis
sejenis penyakit keradangan pada dinding/pengalas/mukosa perut yang mempunyai rawatan yang efektif. Lazimnya, keradangan berpunca daripada jangkitan bakteria helicobacter pylori (H. pylori) yang turut menjadi penyebab utama kepada kebanyakan ulser perut. 
Penyebab Gastrik
 
Perut meliputi kantung kosong yang berotot terletak di bahagian atas di kiri abdomen, betul-betul di bawah rusuk. Orang dewasa mempunyai perut sepanjang lebih kurang 25 sentimeter dan boleh mengembang untuk menampung sehingga satu gelen makanan dan minuman.
Tisu perut tersusun rapat dan berlipat sesama sendiri seperti kipas semasa perut kosong. Apabila ada makanan, lipatan ini terbuka dan mengembang. Dalam perut inilah makanan diproses dan disimpan sebelum ia dibuang melalui usus. Daripada mulut, makanan perlu melalui saliran makanan yang panjang dan berotot yang dinamakan sebagai esofagus sebelum sampai ke perut. Dinding perut pula ada beberapa lapisan otot yang menggodak makanan sehingga hancur.
Kelenjar pada dinding perut, dalam masa yang sama, merembeskan jus gastrik termasuk enzim dan asid perut bagi membantu mencernakan makanan. Salah satu asid termasuklah asid hidroklorik yang bersifat kakis dan boleh melarutkan besi. Bagaimanapun, kehadiran mukus atau cecair bikarbonat dapat menyeimbangkan paras keasidan dalam perut dan melindungi tisu perut.
Punca-punca lain Gastrik
~Penggunaan kerap ubat penahan sakit bagi melegakan kesakitan tertentu seperti aspirin, ibuprofen dan naproxen
~Pengambilan alkohol yang berlebihan
~Pengambilan kokain
~Merokok
~Stres
~Gangguan autoimun
~Penyakit crohn
~Radiasi dan kemoterapi
~Makan atau minum bahan-bahan menghakis seperti racun
~Pengaliran semula hempedu ke dalam perut
~Rembesan asid gastrik yang berlebihan
~Jangkitan kuman/parasit, terutamanya di kalangan mereka yang lemah sistem ketahanan badannya
~Lain-lain masalah perubatan seperti HIV/AIDS, penyakit buah pinggang.
Gastritis Terbahagi Kepada Dua
~Akut
apabila keradangan berlaku secara mengejut lazimnya disebabkan oleh gabungan klasik mual dan rasa panas membakar atau ketidakselesaan pada bahagian atas abdomen/hulu hati.
~Kronik
terjadi secara perlahan-lahan dalam jangka masa yang panjang, cenderung menyebabkan kesakitan dan rasa terlalu kenyang atau hilang selera makan selepas makan sedikit.
Testimoni Pesakit Gastrik yang Mengambil ESP
Klik di sini untuk mengetahui bagaimana ESP bantu mengurangkan gastrik.
*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnose, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit.




simptom-simptom gastrik



Nak cuba ESP
Hubungi saya
Junaida Yaakub(Puan Ju)
SHAKLEE Independent Distributor
ID 1147692
Fan Page @Kedai Vitamin Chemor dan Meru Raya
Pos ke seluruh Malaysia
pm
whatsapp 0194960322
fb Junaida Yaakub






Makan Vitamin Tapi Tiada Kesan

Makan Vitamin Tapi Tiada Kesan?

Makan Vitamin Tapi Tiada KesanSituasi 1: “Saya dah amalkan lebih kurang seminggu tapi tak ada rasa apa-apa kesan pun”
Situasi 2: ” Sejak saya ambil dalam beberapa hari ni, jerawat makin menjadi-jadi keluar. Dulu tak macam ni pun. Kenapa? Saya tak serasi dengan supplement Shaklee ke?”

Mesti ramai yang pernah alami situasi macam ni kan? Jadi kenapa dan mengapa?
Lumrah manusia ni suka mengubati dari mencegah. Jadi kebiasaannya kita akan mula amalkan supplement bila badan dah sakit. Bagi ibu menyusu khususnya pula bila susu dah drop atau hampir kering. Jadi kita memang suka mengubat kan?
Makanya bila kita amalkan vitamin Shaklee, kita mahukan kesan yang cepat. Ayat paling lazim saya terima dari customer adalah
“Kalau saya makan ni, berapa lama boleh nampak kesan?”
Jadi suka saya nak ingatkan sistem badan kita berbeza. Makan cepat atau lambat kesannya juga sangat bergantung pada badan masing-masing.
Jika anda sudah mengamalkan mana-mana supplement Shaklee tapi belum nampak kesannya, apa yang anda perlu tahu adalah supplement Shaklee bertindak membaiki sel badan kita dari dalam. Ia kena tutup dulu lompang-lompang rosak dalam badan kita barulah badan boleh rasa kesan positifnya. Cuba anda bayangkan lubang atas jalan. Lagi besar lubang maka lagi banyak masa dan lagi banyak tar diperlukan untuk tutup lubang tu kan?
Begitu juga dengan badan kita. Bila anda sakit bermakna ada lompang nutrisi dalam badan anda. Jadi bila dah sakit baru nak amalkan supplement Shaklee haruslah beri masa untuk supplement tutup lompang dalam badan anda itu. Sebab itu ada orang cepat nampak kesan dan ada orang yang lambat. Siapa lompang kecil cepatlah lompangnya diturap maka cepatlah nampak kesan. Siapa lompang besar faham-faham je lah kan.. pastinya ambil masa. Sama juga dengan ibu menyusu yang amalkan supplement Shaklee sebagai milk-booster.
Dan paling utama, pastikan anda amalkan pengambilan supplement mengikut panduan pemakanan yang betul yang diberikan oleh pengedar anda. Itu sangat penting. Makan suka hati memang tak nampak kesan sebab anda tak akan tahu kalau ada yang tak boleh dicampur dan apa waktu makan terbaik kan? Jadi patuhilah panduan yang pengedar anda berikan.
Menjawab kepada situasi 2 pula, keadaan itu kita namakan Healing Crisis. Proses healing crisisini sedikit unik sebab bukan semua orang akan alami. Tapi proses ini adalah 100% semulajadi dan lazim akan berlaku apabila kita memulakan proses rawatan secara semulajadi.
Supplement Shaklee kan 100% semulajadi. Makan tak hairanlah ada orang yang akan kenahealing crisis ni. Apabila kita makan supplement untuk merawat dari dalam, badan kita menyingkirkan toksin dari sel-sel badan ke dalam system badan untuk dikumuh keluar. Ini adalah sebahagian dari proses rawatan.
Tetapi healing crisis akan berlaku apabila terlalu banyak toksin yang perlu disingkirkan dan sistem badan tak mampu singkirkan dengan cepat. Maka toksin itu akan terperangkap menyebabkan timbulnya kesan sampingan lain.
Sebab itulah ada yang rasa loya, pening kepala, penat, keluar jerawat, sakit badan, sakit urat, cirit birit dan macam-macam lagi bergantung pada badan individu. Itu semua disebabkan toksin yang terkumpul di bahagian tertentu dalam badan.

Jadi macam mana nak elakkan?

  1. Minum banyak air kosong. Air kosong penting untuk melancarkan sistem peredarah darah dan limfa supaya toksin tidak tersekat di mana-mana bahagian badan dan terus ke organ perkumuhan. Lagi banyak air lagi cair toksin lagi kurang healing crisis.
  2. Banyak bergerak untuk melancarkan sistem peredaran darah dan limfa supaya toksin bergerak lancar ke organ perkumuhan.
  3. Amalkan diet tinggi protein dan serat. Elakkan gula dan makanan ringan.

Healing crisis adalah semulajadi. Dan pengalaman saya orang yang ambil produk skin care untuk kulit berjerawat itulah golongan paling senang kena healing crisis sebab terlalu banyak toksin dalam badan. Tapi kebanyakan orang juga suka tukar dan campur adukkan supplement sebab nak kesan cepat. Sedangkan jika disiplin teruskan pasti nampak kesannya bila healing crisis mula reda.

Sedikit tips untuk anda

  1. Jangan terburu-terburu nak lihat kesannya dalam masa satu hari!
  2. Beri masa pada tubuh anda 3-6 bulan untuk sel dibaikpulih sebelum dapat rasakan keberkesanannya
  3. Ikuti peraturan dalam pengambilan suplemen dan jaga pengambilan air kosong minimum 3L sehari
  4. Jangan mudah percaya dengan janji BERKESAN DALAM MASA 14 HARI!

No comments:

Post a Comment